Kom
langs vragen lunchen plannen maken

SEO met LEF:

10 Tips om je blog fantastisch te laten scoren

Door: Laura Aerts | 29/08/2019

Het optimaliseren van een blogpost voor SEO is een goede manier om je website beter vindbaar te maken voor zoekmachines. Het is daarom niet raar dat het internet vol staat met artikels die je willen helpen met het schrijven van de meest zoek-vriendelijke blogpost aller tijden (vaak in combinatie met schreeuwerige pop-ups die je emailadres graag op hun mailinglist zouden zien).

Bij LEF letten we ook graag op de SEO van onze blogposts. Daarom hebben we een handige checklist gemaakt die ons gemakkelijk op weg helpt wanneer we aan het schrijven gaan beginnen.

1. Keywords

De eerste stap die je op de juiste weg zet naar een hoge ranking in zoekresultaten is het uitkiezen van je keyword(s). Met welke woorden en zinnen wil je door bezoekers gevonden worden?

Maak je keywords specifiek, zodat blogposts met gelijkaardige onderwerpen niet met elkaar moeten concurreren voor een search engine ranking. Tien blogposts waar het keyword simpelweg “SEO” is zullen slechter scoren dan individuele blogposts met keywords als “SEO voor blogposts” en “belang van meta-data voor SEO”.

2. Titel

Je titel is niet enkel van groot belang voor zoekmachines, maar ook de belangrijkste manier waarop je mogelijke lezers aanspreekt. Schrik mogelijke bezoekers niet af door je titel vol te proppen met keywords. Het gebruik van “emotionele” woorden zet mensen sneller aan tot klikken. Je hebt ze waarschijnlijk al zien passeren in de typische clickbait titels: woorden zoals “fantastisch”, “verrassend” en “gelukkig”.

Kies voor zoekmachines een titel waar je target keyword(s) in voorkomt die accuraat de content van je blogpost beschrijft. Maak je titel niet langer dan 60 karakters, de overschot wordt er anders toch maar afgekapt in de zoekresultaten. Let er echter op dat je titel ook niet te kort is (dan denken zoekmachines dat je niets te vertellen hebt). Met een titel tussen 55 en 60 karakters maak je de meeste kans op een hoge score.

3. Headings

De regels voor het juiste gebruik van headings om goed te scoren in zoekresultaten is intussen gekend maar ik vat ze hier voor de zekerheid toch nog eens samen:

  • Gebruik maar één <h1> tag per blogpost

  • Zet je target keyword in je <h1> tag

  • Gebruik je volgende headings in hiërarchische volgorde, voor goede leesbaarheid en voor search engine crawlers

4. Links

Het gebruik van interne links is een geweldige manier om je SEO te boosten. Het is altijd een goed idee om, waar mogelijk, je content te linken aan reeds bestaande content in dezelfde categorie. Natuurlijk helpt dit ook om bezoekers langer op je website te houden.

Ook nadat je je blogpost hebt gepubliceerd is het geen slecht idee om af en toe te kijken of er nieuwere blogposts aan gelinkt kunnen worden.

5. Lengte

Voor de lengte van een blogpost is er geen gouden regel. Voor de SEO van je blogpost wordt er aangeraden om vooral zo veel mogelijk te schrijven. Zoekmachines gaan ervan uit dat langere pagina’s meer gedetailleerde informatie over je onderwerp zullen bevatten. Ze plaatsen langere pagina’s daarom regelmatig veel hoger in de zoekresultaten dan kortere pagina’s.

Mogelijke lezers kunnen echter worden afgeschrikt door lange brokken tekst. Minder (lange) bezoeken kunnen dus leiden tot een slechtere ranking in de zoekresultaten. Het is dus zoeken naar een middenweg door je pagina lang genoeg te maken zonder daarbij aan leesbaarheid te verliezen.

6. Leesbaarheid

Er zijn een aantal manieren waarbij je langere pagina’s aantrekkelijk kunt maken voor lezers met korte aandachtsspanne:

  • Maak je content goed scanbaar: Zet relevante info vooraan in zinnen en alinea’s

  • Help je lezers door het gebruik van een duidelijk afgelijnde structuur met een inleiding, body en conclusie

  • Gebruik formatting om relevante informatie te benadrukken

  • Kies voor korte alinea’s van ongeveer 3 tot 4 zinnen

  • Breek langere zinnen op in korte zinnen

  • Genummerde lijsten zijn een goeie truc om aandacht te grijpen

7. Afbeeldingen

Blogposts met (relevante) afbeeldingen scoren goed bij mogelijke lezers maar ook bij zoekmachines. Verbeter je SEO daarom met een slim gebruik van alt text. Het toevoegen van je keyword in de alt text van een afbeelding kan je score in de zoekresultaten van dat keyword verhogen.

8. Meta-data

Meta-data is één van de meest voor de hand liggende manieren om gebruikers naar je blogpost toe te trekken. Zoekmachines zoals Google geven je 300 karakters om de inhoud van je pagina samen te vatten.

Zorg er zeker voor dat je je relevante keyword(s) in je meta-data plaatst. Ook wanneer een bepaalde zoekmachine je meta-data niet weergeeft in het overzicht van zoekresultaten zullen deze extra keywords je ranking helpen.

9. Tags en Categorieën

Zorg ervoor dat je blogpost geen eiland is. Bepaal voor je blog een aantal centrale onderwerpen waarop je wilt gezocht worden. Blogposts die betrekking hebben tot die bepaalde categorie kunnen hier dan op organische manier aan gelinkt worden. Voorzie, bijvoorbeeld, een aantal tags voor een blogpost die verwijzen naar relevante categorieën.

Let er op dat je tags uniek zijn. Kies voor één tag per onderwerp zoals “SEO”. Vermijd het gebruik van extra tags zoals “Search engine”, “Search engine optimisation” en “Zoekresultaten”. Een blogpost opzadelen met een reeks van te gelijkaardige tags kan je SEO beschadigen.

10. Frequentie

Het is geen slecht idee om het publiceren van blogposts op voorhand te plannen. Door het verschijnen van blogposts te spreiden toon je aan zoekmachines aan dat je website ‘leeft’. Search engine crawlers komen dan vaker naar je website, en je nieuwe content, kijken. Dit geeft jouw website een hogere ranking dan websites die al een jaar lang dezelfde content hebben.

Conclusie

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je alle tips hierboven gaat gebruiken in een blogpost, maar je bent met deze tien tips al goed op weg om SEO-vriendelijke blogposts te beginnen publiceren. Zorg ervoor dat je steeds een duidelijk publiek voor ogen hebt en schrijf blogposts over specifieke keywords op een leesbare manier om je lezers beter te bereiken.


Laura Aerts

Laura Aerts maakt voor LEF websites, applicaties, teksten, en Dungeons & Dragons campagnes. Na de uren ontwikkelt ze muziek, verhalen en andere media.

Wil je haar mening vragen over D&D 5e, Oxford comma’s, JavaScript en React, of gewoon eens babbelen? Het kan allemaal hier